Naast dagelijks koud douchen zwem ik minstens 3 maal per week in het koude buitenwater. Dit is mijn cold-resistance training. Ik volg deze training met een groep andere zwemmers om de veiligheid te waarborgen en uiteraard voor de gezelligheid. We zwemmen, afhankelijk van de weersituatie en de planning zowel in de ochtend, als in de middag als in de avond.

                                                      Samen zwemmen is niet alleen veilig en gezellig, maar geeft ook altijd een goede motivatie

Cold-resistance- training is een prachtige manier om aan je zelfvertrouwen, vitaliteit en weerbaarheid te werken. Ik zwem het hele jaar door, maar bouw specifiek vanaf de herfst mijn ”cold-resistance-training regime op. Dit regime bestaat uit zwemafstand van 150 meter waarbij ik me in totaliteit zo’n 5 tot 10 minuten in het water begeef. 

                                                                                                  Dive in head first and the rest follows..

Een frisse duik in oktober met een watertemperatuur van 12.9°C, dat valt nog mee.

Het moment dat je in het koude water gaat schiet je lichaam in een soort noodtoestand. Door te focussen op je ademhaling reguleer je je stress, je hartslag en je gedachten. Je begeeft je plotsklaps in het moment, in het NU. Je lichaam kan veel meer aan dan je misschien in eerste instantie denkt. Na het trotseren van het koude water voelt het alsof je de hele wereld aankunt. 

Op een zonnige dag in november met een buitentemperatuur van 4.0°C, watertemperatuur zat er iets boven. De zon maakt een hoop goed.

Zwemmen in koud water is tevens goed voor het boosten van je vitaliteit. Er vindt namelijk bij de blootstelling aan kou een toename in endorfine en adrenaline plaats. Tevens bevorderd de kou je serotonine aanmaak, een van onze geluks-stofjes. Tijdens, en nog een lange tijd na het trotseren van het koude water voel je je superlekker. Het voelt als een soort oerkracht. Het geeft je een soort van mentale reset en een grote energie boost.

December: buitentemperatuur na nachtvorst 3.0°C graden, watertemperatuur rond de 4.0°C.

Lijkt het je leuk om met onze groep mee te zwemmen? Neem dan contact met me op. Je zult verbaasd zijn van de power die je zult ervaren.

Na circa 6 minuten in water met een ijslaag en een watertemperatuur van 2.0°C graden is voor mij de grens bereikt. .

 


Winterzwemmen is ook een mooie manier om aan je weerstand te werken, het versterkt namelijk je immuunsysteem. Je lichaam wordt sterker. Het werkt ontstekingsremmend en zorgt voor een betere doorbloeding. Hierdoor herstel je sneller van kleine kwaaltjes en pijntjes. Het werkt eigenlijk hetzelfde als de ijspatch op een pijnlijke knie, maar dan voor je hele lichaam. Ik ben na het ijszwemmen gelijk van mijn spierpijn van een workout af.

Winterzwemmen in februari 2021, een persoonlijke record voor ons allen bij een temperatuur van –4.0°C

In de podcast van Jorgen van Gorkum van Egel&Co vertel ik over het het fysieke aspect in om mensen te ondersteunen en om mezelf in deze roerige tijd scherp en gezond te houden. Ik vertelt onder andere over wat zwemmen in ijskoud natuurwater met me doet en benadruk het belang van het uiten van je emoties.

Wil je jezelf een keer uitdagen op een bijzondere manier? Begin alvast met koud douchen. Kijk eens naar deze documentaire van The Iceman Wim Hof, een grondlegger van het ijszwemmen en influencer in de medische wetenschap. Alleen al 10 seconden koud douchen in de ochtend verandert je mindset, energielevel en geeft je een enorme boost, zowel lichamelijk als geestelijk. De methode van Wim Hof heeft letterlijk mijn leven veranderd.

 

Categories:

Tags:

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.